Kvalitet som parameter

Én ting er, at arbejdet med at måle og evaluere virksomhedens kommunikation halter mange steder. Noget andet er, at der lader til at være en forkærlighed for kvantitative målinger / undersøgelser, som umidelbart er nemmest at gennemføre og formidle.

Det gør det bare svært at bedømme kvaliteten og værdien af kommunikation og information. Det som i virkeligheden betyder noget, og som tager udgangspunkt i modtageren.

Ønsket om at finde effekt og kausalitet, som måske indebærer værdi, men ikke nødvendigvis siger noget om selve kvaliteten af budskabet, kommunikationsformen og konteksten.

Kausalitet, der kan forklare, om en bestemt indsats har ført til en ønsket effekt, og i så fald, hvor meget, er både metodisk tvivlsom og kræver enorm insigt i virksomhedens samlede kommunikation til, med og om omverdenen. Det kan bære præg af gætværk, fokusere på de forkerte ting og helt fjerne blikket for, at den største og mest betydningsfulde effekt – eller mangel på samme -, ofte sker over tid og sjældent giver sig udslag pga. én bestemt person, et bestemt Facebookopslag, én afdelings kommunikationsarbejde eller kommunikationsafdelingens detaljerede kommunikationsplan.

Derfor er det (nogle) gange vigtigere at kigge nærmere på kvaliteten af noget, for kvalitet vil altid være en byggesten.

Dette indlæg blev udgivet i Evaluering, Kommunikation, Kompetence, Værdi. Bogmærk permalinket.