Gratis eller ej – medieproduktion som produkt eller rettighed

Derfor er hård kamp om medieindtægterne. Især i et lille land som vores, hvor DR får omfattende statsstøtte og vores sprog ikke just gør nyhederne attraktive for udenlandske læsere/lyttere. Her er det kun gode danske film og tv-serier, der kan sikre indtjening.

Blandt unge er der en forventning om, at medier er enten gratis eller billige. Men ville de selv arbejde gratis. Eller er nyhedsformidling ikke nogen faglig disciplin? Heller ikke selvom alle bliver udsat for fake news?

Bryder det mod §21 i FN’s menneskerettighedskonvention? Og er prisen for nyheder med til at skabe ulighed? Det sidste sætter en forsker fokus på i denne artikel, som pudsigt nok ligger bag en betalingsmur.

To unge iværksættere forsøger sig nu med et billigt alternativ målrettet de unge.

Det er ikke noget nemt spørgsmål at svare på. Til gengæld kan der være noget om, at der er en sammenhæng mellem pris og kvalitet. Og at undersøgende journalistik spiller en væsentlig rolle for demokratiet.

Dette indlæg blev udgivet i Jura, Kommunikation, Konkurrence, Kultur, Medier, Tendenser, Værdi, Viden. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *