Digitaliseringsplaner glemmer borgerne

Det digitale samfund er kommet for at blive. Ingen tvivl om det. Og der kan være mange fordele forbundet med det som f.eks reducerede omkostninger til porto, bedre patientinformation på tværs af sundhedsvæsnet samt effektivisering af arbejdsgange.

Imidlertid kan det være et problem, hvis digitaliseringen tager så meget over, at der ikke bliver plads til individuelle hensyn og personlig kontakt med f.eks. banken, det offentlige eller sundhedsvæsnet.

For mange er det vigtigt, fordi det giver tryghed. Tænk bare på tinglysningsskandalen, problemerne med de elektroniske patientjouraler samt falske e-mails, der forsøger at tvinge bankoplysninger ud af folk. Dertil kommer, at en række borgere ikke føler sig klædt på it-mæssigt og/eller føler sig afhængige af familie og venner. Dette gælder ikke mindst den ældre del af befolkningen, som føler sig presset af de nye ideer

Dette indlæg blev udgivet i Kommunikation, Kommunikationspolitik, Kommunikationsstrategi. Bogmærk permalinket.

1 Response to Digitaliseringsplaner glemmer borgerne

  1. Pingback: Sæt den offentlige sektor fri | Fremtidens Erhvervsliv v/ Annette Rolsting

Der er lukket for kommentarer.