Kommunikationsplanlægning

Kommunikationsplanlægning udgør første led i arbejdet med kommunikationsledelse. Det er her den klassiske kommunikationssætning “hvem-siger-hvad-til-hvem-hvorfor-og-med-hvilken-effekt”? kommer i spil.

Der findes forskellige former for kommunikationsplanlægning – ofte er det et spørgsmål om ord. De mest anvendte er:

Kommunikationspolitik (målsætninger og værdier)

Kommunikationsplan (indholdet kan variere, men omfatter som regel også aktiviteter)

Kommunikationsstrategi (metoder og midler til at realisere målene i kommunikationspolitikken)

Nedenfor følger en oversigt over udvalgte bøger inden for kommunikationsplanlægning.

Kommunikationsplanlægning

Andersen, Thomas Hestbæk & Smedegaard, Flemming (2012) ”Diamanten – en model til kommunikationsplanlægning”, Samfundslitteratur

Coombs, W. Timothy (2011): “Ongoing Crisis Communication: Planning, Managing, and Responding”, Sage Publications

Damgaard, Rikke (2017): “Giv ordet til medarbejderne”, Rikke Damgaard

Grønholdt, Lars et al (2006): ”Markedskommunikation – Metoder og modeller i mediaplanlægning og reklamestyring”, Samfundslitteratur

Haug, Astrid (2015) ”Sig du kan li’ mig : indholdsstrategi for sociale medier”, Gyldendal Business

Jørgensen, Jacob & Windfeld, Stine (2003): ”Kommunikationspolitikker – fra hyldesucces til styringsdokument”, Samfundslitteratur

Lester, R. Potter (2008): “The Communication Plan: The Heart of Strategic Communication”, ABC/IABC

Sepstrup, Preben og Fruensgaard, Pernille (2010): ”Tilrettelæggelse af information – Kommunikations- og kampagneplanlægning”, Academica

Svarre, Peter (2011): ”Den perfekte storm – Læg kursen for virksomhedens strategi i de sociale medier”, Gyldendal Business

Taylor, Jim (2005): “Space Race: An inside view of the future of communication planning”, John Wiley & Sons Ltd.

Wiindahl, Sven et al. (1992): “Using Communication Theory – an introduction to planned communication”, Sage

Weintraub, Erica & Bruce E Pinkleton, (2015): “Strategic Public Relations Management – Planning and Managing Effective Communication Campaigns”, Routledge

Young, Anthony (2010): ”Brand Media Strategy: Integrated Communications Planning in the Digital Era, Palgrave Macmillan

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>