Kommunikationsplanlægning

Kommunikationsplanlægning udgør første led i arbejdet med kommunikationsledelse. Det er her den klassiske kommunikationssætning “hvem-siger-hvad-til-hvem-hvorfor-og-med-hvilken-effekt”? kommer i spil.

Der findes forskellige former for kommunikationsplanlægning – ofte er det et spørgsmål om ord. De mest anvendte er:

Kommunikationspolitik (målsætninger og værdier)

Kommunikationsplan (indholdet kan variere, men omfatter som regel også aktiviteter)

Kommunikationsstrategi (metoder og midler til at realisere målene i kommunikationspolitikken)

Nedenfor følger en oversigt over udvalgte bøger inden for kommunikationsplanlægning.

Hvis du er på jagt efter litteratur og guides inden for etik, finder du dem her.

Kommunikationsplanlægning

“A Delphi Study to Identify Standards for Internal Communication” (2018), Public Relations Journal, Institute for Public Relations

Andersen, Thomas Hestbæk & Smedegaard, Flemming (2012) ”Diamanten – en model til kommunikationsplanlægning”, Samfundslitteratur

Baadegaard, Birgitte (2015): “Når mænd og kvinder kommunikerer – brug forskellene og skab bedre resultater, Jurist- og Økonomforbundet

Coombs, W. Timothy (2011): “Ongoing Crisis Communication: Planning, Managing, and Responding”, Sage Publications

Damgaard, Rikke (2017): “Giv ordet til medarbejderne”, Rikke Damgaard

Grønholdt, Lars et al (2006): ”Markedskommunikation – Metoder og modeller i mediaplanlægning og reklamestyring”, Samfundslitteratur

Haug, Astrid (2015) ”Sig du kan li’ mig : indholdsstrategi for sociale medier”, Gyldendal Business

Jørgensen, Jacob & Windfeld, Stine (2003): ”Kommunikationspolitikker – fra hyldesucces til styringsdokument”, Samfundslitteratur

Lester, R. Potter (2008): “The Communication Plan: The Heart of Strategic Communication”, ABC/IABC

Sally, Birgitte (2012): “Personlig kommunikation – 6 trin til god dialog på arbejdspladsen”, Gyldendal Business

Sepstrup, Preben og Fruensgaard, Pernille (2010): ”Tilrettelæggelse af information – Kommunikations- og kampagneplanlægning”, Academica

Svarre, Peter (2011): ”Den perfekte storm – Læg kursen for virksomhedens strategi i de sociale medier”, Gyldendal Business

Taylor, Jim (2005): “Space Race: An inside view of the future of communication planning”, John Wiley & Sons Ltd.

Watson, Tom & Noble, Tom (2014) “Evaluating Public Relations – a guide to planning, research and measurement”, Kogan Page

Weintraub, Erica & Bruce E Pinkleton, (2015): “Strategic Public Relations Management – Planning and Managing Effective Communication Campaigns”, Routledge

Wiindahl, Sven et al. (1992): “Using Communication Theory – an introduction to planned communication”, Sage

Young, Anthony (2010): ”Brand Media Strategy: Integrated Communications Planning in the Digital Era, Palgrave Macmillan

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>