Kommunikationsplanlægning udgør første led i arbejdet med kommunikationsledelse. Det er her den klassiske kommunikationssætning “hvem-siger-hvad-til-hvem-hvorfor-og-med-hvilken-effekt”? kommer i spil.
Der findes forskellige former for kommunikationsplanlægning – ofte er det et spørgsmål om ord. De mest anvendte er:
Kommunikationspolitik (målsætninger og værdier)
Kommunikationsplan (indholdet kan variere, men omfatter som regel også aktiviteter)
Kommunikationsstrategi (metoder og midler til at realisere målene i kommunikationspolitikken)
Nedenfor følger en oversigt over udvalgte bøger inden for kommunikationsplanlægning.
Kommunikationsplanlægning
Andersen, Thomas Hestbæk & Smedegaard, Flemming (2012) ”Diamanten – en model til kommunikationsplanlægning”, Samfundslitteratur
Coombs, W. Timothy (2011): “Ongoing Crisis Communication: Planning, Managing, and Responding”, Sage Publications
Damgaard, Rikke (2017): “Giv ordet til medarbejderne”, Rikke Damgaard
Grønholdt, Lars et al (2006): ”Markedskommunikation – Metoder og modeller i mediaplanlægning og reklamestyring”, Samfundslitteratur
Haug, Astrid (2015) ”Sig du kan li’ mig : indholdsstrategi for sociale medier”, Gyldendal Business
Jørgensen, Jacob & Windfeld, Stine (2003): ”Kommunikationspolitikker – fra hyldesucces til styringsdokument”, Samfundslitteratur
Lester, R. Potter (2008): “The Communication Plan: The Heart of Strategic Communication”, ABC/IABC
Sepstrup, Preben og Fruensgaard, Pernille (2010): ”Tilrettelæggelse af information – Kommunikations- og kampagneplanlægning”, Academica
Svarre, Peter (2011): ”Den perfekte storm – Læg kursen for virksomhedens strategi i de sociale medier”, Gyldendal Business
Taylor, Jim (2005): “Space Race: An inside view of the future of communication planning”, John Wiley & Sons Ltd.
Wiindahl, Sven et al. (1992): “Using Communication Theory – an introduction to planned communication”, Sage
Weintraub, Erica & Bruce E Pinkleton, (2015): “Strategic Public Relations Management – Planning and Managing Effective Communication Campaigns”, Routledge
Young, Anthony (2010): ”Brand Media Strategy: Integrated Communications Planning in the Digital Era, Palgrave Macmillan