Sprog som kompetence og konkurrenceparameter

Shutterstock

Shutterstock

Tænk på hvor irriterende det er ikke kan kunne forstå brugervejledningen til sit nyindkøbte tekniske vidunder eller brevet fra kommunen, at miste kunder og samarbejdsrelationer pga. dårlige sprogkompetencer eller læse dårlige undertekster for en udenlandsk film.

Sprogkvalitet er noget der giver værdi; en værdi der ikke lige kan måles og vejes ved første øjekast.

Godt sprog er ikke noget der kommer af sig selv eller noget alle er dygtige til at levere. Det kræver indsigt, træning og værktøjer. Ikke alle kan tolke i EU, gennemføre internationale forhandlinger med succes eller greje hvordan sprogkvalitet er med til at nedbringe antallet af klager og opklarende spørgsmål fra kunderne. Og heldigvis for det.

Mange virksomheder og erhvervsorganisationer er godt klar over, at det er nødvendigt med en sprogpolitik og/eller fokus på sprogkvalitet- og kompetencer. For det er en konkurrenceparameter i sig selv og er med til at styrke afsenderens troværdighed.

Imidlertid er der færre og færre virksomheder, der er parate til at betale for sprogligt håndværk. Så jobmarkedet har ændret sig og sprogkvalitet nedprioriteres til fordel for hurtig levering og lav pris. Samtidig er det så som så med mængden af undervisning på sprogundervisning på uddannelsesinstitutionerne.

Og politisk er forandringens vinde også begyndt at blæse. Erhvervspolitiske kræfter taler om, at det er blevet for stor en udgift for virksomhederne og at der skal skrues op for konkurrencen. Så autorisationen af translatører og tolke foreslås droppet, lige som sproguddannelser nedlægges og omtales som en investering i arbejdsløshed.

Samtidig tales der om globaliseringen som et vilkår og kvalitetsstyring som et vigtigt værktøj til udvikling og effektivitet. Interessant!

Dette indlæg blev udgivet i Kommunikationspolitik, Kommunikationsstrategi, Praksis, Sprogpolitik. Bogmærk permalinket.

En kommentar til Sprog som kompetence og konkurrenceparameter

  1. Kasper skriver:

    Hej Anette,

    Skidegodt indlæg! Tak for det. Jeg synes, det er en helt vildt god måde, du i billedsprog skitserer, hvor vigtig god kommunikation er. Jeg har før anbefalet ham her: http://www.ledelse-kommunikation.dk til kollegaer, og både de og jeg ser nu kommunikation mere som en ressource, end som et egenskab. Abstrakt, I know, men der er altså noget om det 😉

    Vh.
    Kasper

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>