Social Media Factbook år 1

Efterhånden er den største hype omkring de sociale medier ved at lægge sig. Dermed er der “forhåbentlig” plads til at fokusere mere på værdien, anvendelsesmulighederne og relevante strategier for disse medier, selvom udviklingen går stærkt.

I den forbindelse har Social Semantic, i samarbejde med Dansk Erhverv, CBS og Børsen, for andet år udarbejdet en statusrapport over udbredelsen og anvendelsen af sociale medier i Danmark med titlen Networked Business Factbook.

Rapporten, som kan downloades fra virksomhedens hjemmeside, har i år lidt mere fokus på erhvervslivets brug af sociale medier og tegner et billede af udviklingen siden sidste år.

Resultaterne er på samme tid overraskende, opløftende og foruroligende. Måske fordi personerne bag rapporten ikke springer over hvor gærdet er lavest med forenklede analyser og sort/hvide-konklusioner. Nogle af tendenserne er, at de sociale medier primært relateres til ekstern kommunikation, at der afsættes få ressourcer til denne medieplatform samt at kun 15 % monitorerer arbejdet med sociale medier. Derudover fremgår det af rapporten, at de sociale medier vurderes til at kunne forbedre samarbejdet, kommunikationen og videndelingen i virksomhederne til trods for, at HR-funktionen oplever mindst værdi af de sociale medier.

I løbet af de kommende måneder vil rapportens resultater blive drøftet og præsenteret ved gå-hjem-møder og på Facebook

Dette indlæg blev udgivet i Kommunikation, Kommunikationspolitik, Kommunikationsstrategi, Medier, Sociale medier. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>